Strengere eisen winterbanden Duitsland in 2018

08-11-2017

In de Alpenlanden is er een periode dat je verplicht winterbanden moet hebben, in Duitsland daarentegen moet je dit hebben bij winterse omstandigheden. Maar er zijn strengere eisen opkomst voor winterbanden in Duitsland. Alleen banden met het sneeuwvlok symbool geldt vanaf 1 januari 2018 als winterbanden.

 

Wat heeft dit tot gevolg?  

Vanaf 1 januari 2018 voldoe je niet meer met banden waar alleen de aanduiding M+S (modder + sneeuw) op straat. De reden is dat een M+S band niet volgens een vastgestelde richtlijn is. De term M+S stamt nog uit de tijd van grote blokkenprofielen en was een aanduiding voor terreineigenschappen van een band. Een sneeuwvlok symbool geeft wel aan dat het aan richtlijnen voor winterse eigenschappen voldoet. Een band met een sneeuwvlok heeft een remtest ondergaan op sneeuw en voldoet onder de meest strenge winterse omstandigheden. 

 Overgang

Nu betekent dat niet dat je per 1 januari 2018 nieuwe winterbanden moet kopen, mocht je een M+S band hebben. Er geldt gelukkig een overgangsregeling. Heb je aantoonbaar een band met een M+S symbool en die heb je gekocht voor 1 januari 2018, dan hoef je deze niet meteen te vervangen. Dit valt te controleren door middel van een DOT code op de band. 

Een DOT code staat voor Department Of Transportation, deze code is verplicht in de VS en biedt verschillende informatie. Zoals het jaar van productie, alle banden na 2000 hebben een 4 cijferige code waarin je het jaar kan terug vinden. De eerste twee is de week van productie en de laatste twee het jaar van productie. 

Alle winterbanden die gekocht worden na 1 januari 2018 moeten een sneeuwvlok symbool hebben. 

Naast deze aanpassing is nu ook de eigenaar van het voertuig strafbaar als je met de verkeerde banden rijdt, de boete zal € 75,- zjin mits je als eigenaar toestemming hebt gegeven voor het gebruiken van de auto. De boete voor de bestuurder ligt op € 60,- maar kan oplopen, dit zal aan de situatie liggen.

Ook wil men de minimale profieldiepte van 1,6mm naar 4mm laten gaan, maar daar is nog discussie over. Het ADAC wil dit graag maar de deskundigen zijn er nog niet over uit of dit wel noodzakelijk is. Volgens de directeur van Michelin is het niet aanboonbaar dat 4mm beter zou zijn dan 1,6mm.

Tenslotte zal er geen vaste periode zijn wanneer je winterbanden moet dragen, maar de weersomstandigheden bepalen dit. Oonze oosterburen hanteren altijd de regel: "Oktober bis Ostern', oftewel winterbanden van oktober tot en met Pasen.